Kalendarium Kiedy
W 1 kinie
Seans towarzyszący 10. Międzynarodowemu Festiwalu Poezji Silesius, który odbędzie się w dniach 13 - 18 maja. We wrześniu 1871 roku nieznany jeszcze nikomu nastoletni Artur Rimbaud napisał do Paula Verlaine’a list i dołączył do niego osiem swoich wierszy. Zachwycony nimi paryski poeta odpisał: Przybądź jak najprędzej, pokrewna duszo, wzywamy Cię, czekamy na Ciebie. Oparte na korespondencji i wierszach dwóch wielkich literatów Całkowite zaćmienie odtwarza historię ich spotkania oraz burzliwego romansu, który wstrząsnął środowiskiem kulturalnym XIX-wiecznej Europy. Zrealizowany na podstawie scenariusza Christophera Hamptona film Agnieszki Holland pokazuje miłość jako potężną siłę (tyle przynoszącą natchnienie, ile niszczycielską), a talent przedstawia jako błogosławieństwo i przekleństwo jednocześnie. Całkowite zaćmienie uznać można za pean na cześć niepohamowanej ekspresji twórczej oraz ważny głos w sprawie równych praw do miłości. Przejmujące kreacje artystów i kochanków, którzy nie potrafią żyć ze sobą, ale tym bardziej bez siebie, stworzyli David Thewlis oraz młodziutki Leonardo DiCaprio. [Źródło: Adam Kruk, MFF Nowe Horyzonty]
W 1 kinie
Książka i film to dwa różne środki wyrazu – literatura pozwala na głębsze wejście w myśli bohaterów, detale świata przedstawionego czy wewnętrzne konflikty, podczas gdy film skupia się na obrazie, emocjach i tempie narracji. Rozmawiając o tych różnicach, uczymy się krytycznego myślenia, interpretacji i dostrzegania, co zostało pominięte, zmienione lub dodane. Dodatkowo takie rozmowy często prowadzą do ciekawych dyskusji o tym, co lepiej działa – książka czy film – i dlaczego. Porównując, możemy odkryć nowe znaczenia, które wcześniej umknęły. Wspólne analizowanie adaptacji rozwija też wrażliwość na sztukę i pokazuje, jak różne formy kultury wzajemnie się przenikają. To także świetna okazja do wymiany opinii, co może inspirować do sięgnięcia po nowe lektury albo spojrzenia na film z innej perspektywy. Książka „Strefa interesów” Martina Amisa i jej ekranizacja w reżyserii Jonathana Glazera różnią się znacząco zarówno pod względem formy, jak i przekazu – choć opowiadają o tym samym: o życiu ludzi funkcjonujących tuż obok horroru obozu Auschwitz. W powieści Amis koncentruje się na satyrycznym, groteskowym ukazaniu mechanizmów zła. Narracja prowadzona jest z perspektywy trzech postaci: oficera SS, jego żony i więźnia – co daje wgląd w psychologię oprawców i ofiar. Autor posługuje się ironią i czarnym humorem, by pokazać, jak ludzie potrafią racjonalizować i wypierać własne okrucieństwo. Książka jest pełna językowych gier, dygresji i refleksji, które trudno przenieść na ekran wprost. Film Glazera natomiast idzie w zupełnie inną stronę – jest minimalistyczny, chłodny, niemal dokumentalny w tonie. Zamiast dialogów i psychologicznych analiz, dominuje obraz, dźwięk i sugestia. Jeśli lubisz poznać historię najpierw z kart książki, a później porównać ją z filmem, który powstał na jej podstawie, zapraszamy do naszego Dyskusyjnego Klubu Książki Zekranizowanej. Na spotkaniach naszego klubu czytamy powieści mające swoją ekranizację w postaci filmu lub serialu, omawiamy zarówno nowości z platform streamingowych, jak i klasyki. Porównujemy, krytykujemy lub chwalimy, po prostu dyskutujemy. Czy film może być lepszy od książki? Czy jednak książka jest zawsze lepsza od swojej ekranizacji? Dołącz do naszych spotkań i zostań naszym klubowiczem lub klubowiczką! 14 maja 2025 | godz. 17:00 DBP | Rynek 58 | II piętro | Biblioteka Popularnonaukowa wstęp wolny
W 1 kinie
Podczas Nocy Muzeów zapraszamy na wyjątkowe spacery po zakamarkach kina, które na co dzień są niedostępne. Zwiedzicie kabiny operatorskie, tajne przejścia i odkryjecie, gdzie rodzi się magia wielkiego ekranu. Odbędzie się osiem 30-minutowych wycieczek w 12-osobowych grupach. Liczba miejsc ograniczona – nie zwlekaj i zajrzyj za kulisy kina, by przeżyć filmowy dzień pełen wrażeń!
W 1 kinie
W tym roku zapraszamy do obejrzenia najnowszej produkcji filmowej dotyczącej Edyty Stein. W ramach wydarzenia od godziny 16.00 do 20.00 o każdej pełnej godzinie prezentować będziemy film dokumentalny pt. „Tutaj po raz pierwszy ujrzałam góry” w reżyserii Bogusławy Stanowskiej-Cichoń. Film przybliża najpiękniejszy etap życia wybitnej filozofki – dzieciństwo we wrocławskim domu i czas studiów, gdy wraz z przyjaciółmi wybierała się na piesze wycieczki w okolice Dusznik-Zdroju.
W 1 kinie
W dniu, w którym muzea, galerie i instytucje kultury otwierają swoje drzwi dla zwiedzających, Dolnośląskie Centrum Filmowe zaprasza na pokaz filmu dokumentalnego „Całe to piękno i krew” z programu festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. Obraz w reżyserii Laury Poitras opowiada o Nan Goldin, fotografce i aktywistce, żywej legendzie, znanej ze stawania zawsze po stronie słabszych. Podczas wieczornego seansu zanurzymy się w trzymającą w napięciu jak rasowy thriller i zachwycającą wizualnie opowieść o sztuce, która ma odwagę zmieniać świat.
W 1 kinie
Wojciech Jerzy Has, patron roku 2025, to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, którego twórczość promowana jest na całym świecie chociażby przez postać i uwielbienie samego Martina Scorsese („Taksówkarz”, „Chłopcy z ferajny”). Filmografia Hasa składa się przede wszystkim z adaptacji literatury. Jego filmy – pełne oniryzmu, metafor, symboli i narracyjnych zagadek – przenoszą na ekran dzieła wielkich pisarzy, nadając im nowy wymiar. Podczas spotkania przyjrzymy się niezwykłej pracy Hasa przez pryzmat literatury. Do jakich źródeł i tekstów literackich najczęściej sięgał Wojciech Jerzy Has? Czemu wielbiony polski twórca sięgnął ostatecznie do tak gęstych znaczeniowo i złożonych narracyjnie pozycji literackich, jakimi są „Rękopis znaleziony w Saragossie” (Jan Potocki) oraz „Sanatorium pod Klepsydrą” (Bruno Schulz)? W jaki sposób Has przenosił na duży ekran takie motywy i tematy jak surrealizm, nostalgia, tajemnica, pamięć, trauma, filozoficzna refleksja nad losem i czasem? Jakie inne dzieła literackie mogły znaleźć swoje miejsce w bogatym świecie Hasa? Spotkanie przeznaczone jest dla wszystkich miłośników kina i literatury, chcących zgłębić unikalną estetykę filmów Wojciecha Jerzego Hasa i ich literackie źródła. Prelekcję wygłosi Diana Dąbrowska – filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka wielu imprez filmowych, festiwali i przeglądów. Od 2019 dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego; Autorka podcastu „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”. W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. 21 maja 2025 | godz. 17:00-18:30 Rynek 58 | sala 35 wstęp wolny
W 1 kinie
Miłośnicy kina, zapraszamy do nowego Klubu Filmowego PERSPEKTYWY, gdzie będziemy odkrywać wyjątkowe historie na wielkim ekranie! Spotykamy się raz w miesiącu w piątek. Ekscentryczny milioner postanawia stworzyć film, dzięki któremu zapisze się w historii. Aby tego dokonać, sięga po najlepszych z najlepszych. Na fotelu reżysera zasiada więc równie słynna co kontrowersyjna Lola Cuevas (Penélope Cruz), która do głównych ról w filmie angażuje prawdziwe legendy w swoim fachu. Jej wybór pada na hollywoodzkiego amanta Félixa Rivero (Antonio Banderas) oraz ikonę teatru Ivána Torresa (Oscar Martínez). Problem w tym, że obaj panowie, choć w swoich kategoriach osiągnęli i zdobyli już wszystko, cierpią na przerost ego i delikatnie mówiąc, nieszczególnie za sobą przepadają. Żeby sprostać zaskakującym pomysłom Loli, aktorzy z najwyższej półki będą musieli znaleźć jednak wspólny język i zmierzyć się z dziedzictwem własnych karier. Pytanie tylko, kto z nich pozostanie na placu boju, kiedy po raz pierwszy wybrzmi słynne: „Kamera i… akcja!”?
FILTRUJ