wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Fragmenty barokowego arcydzieła będą mieć cyfrowych bliźniaków

Muzykujące anioły, pełne ekspresji lwy, dekoracje z muszli i akantu. Dzięki nowoczesnym technologiom fragmenty barokowego arcydzieła – stalli anielskich z dawnego kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu – będzie można obejrzeć w sieci w postaci wysokiej jakości modeli 3D.

Reklama

Fundacja Collect w ramach dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektu Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej i we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu przenosi do świata cyfrowego elementy stalli anielskich z dawnego kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu – jednego z najcenniejszych dzieł śląskiego baroku autorstwa Matthiasa Steinla.

Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej materiały prasowe
Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej

Tworzenie wysokiej jakości modeli 3D i udostępnianie ich w sieci to jeden ze sposobów na ochronę i popularyzację naszego dziedzictwa kulturowego, które stanie się dzięki temu dostępne dla badaczy, edukatorów i miłośników sztuki.

Stalle anielskie w pierwotnej formie już nie istnieją

Stalle to ławy dla duchowieństwa, ustawiane przy bocznych ścianach prezbiteriach kościołów kolegialnych, klasztornych lub katedr. Te, które zdobiły wnętrze kościoła cysterskiego pw. Wniebowzięcia NMP w Lubiążu były wyjątkowo piękne. 

Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej materiały prasowe
Projekt Stalle Anielskie. Cyfrowa Przestrzeń Sztuki Sakralnej

Powstały w latach 1676 –1696 i w swojej pierwotnej formie już niestety nie istnieją: w 1943 roku zostały zdemontowane i ewakuowane, a potem latami tułały się po skrytkach i składnicach. Część dekoracji przetrwała i należy teraz do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Stalle anielskie z Lubiąża to wyjątkowy zespół rzeźbiarski o bogatej symbolice i doskonałym warsztacie snycerskim. Dynamiczne postaci muzykujących aniołów, dekoracje z akantu i muszli oraz pełne ekspresji lwy i putta odzwierciedlają duchowość epoki oraz mistrzostwo Steinla. Dziś to niezwykłe dziedzictwo zyska nowy wymiar dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym.
Aneta Siwka, koordynatorka projektu

W partnerstwie z Muzeum Narodowym we Wrocławiu

Projekt przenoszenia przez specjalistów ds. digitalizacji 50 fragmentów stalli do świata cyfrowego jest realizowany jest w ścisłej współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Nad tym, by przedsięwzięcie miało najwyższy poziom merytoryczny, konserwatorski czuwają muzealni eksperci – historycy sztuki i konserwatorzy.

– Realizacja projektu to nie tylko proces techniczny, ale również działanie o głębokim wymiarze edukacyjnym i społecznym – podkreśla Aneta Siwka.

Udostępnienie cyfrowych modeli umożliwi badaczom, studentom i pasjonatom sztuki z całego świata poznanie detali dzieła, które w oryginale nie jest już dostępne w całości. Projekt otwiera także drogę do przyszłej rekonstrukcji cyfrowej całego zespołu stalli i wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR), dzięki której możliwe będzie wirtualne zwiedzanie wnętrza kościoła cysterskiego w Lubiążu w jego dawnej świetności.
Aneta Siwka, koordynatorka projektu

Jak się tworzy cyfrowych bliźniaków?

Proces digitalizacji fragmentów stalli składa się z 2 zasadniczych etapów.

Etap 1: Dokumentacja fotograficzna

Każdy obiekt zostaje sfotografowany od 500 do 800 (!) razy. Jeśli ma wyjątkowo skomplikowaną strukturę, zdjęć robi się jeszcze więcej.

– Taka ilość materiału fotograficznego jest niezbędna do prawidłowego odwzorowania geometrii i tekstury powierzchni przez oprogramowanie fotogrametryczne – tłumaczy Aneta Siwka.

Nie chodzi oczywiście o zwyczajne zdjęcia. Przy fotografowaniu używa się specjalnego oświetlenia i stołu obrotowego, który umożliwia kontrolowany obrót obiektu o określoną liczbę stopni po wykonaniu każdego zdjęcia. Konieczne jest także stosowanie specjalnych technik, które eliminują odbicia światła, zapewniają spójność odwzorowania barw itd.

Etap 2: Przetwarzanie i modelowanie 3D

Po zakończeniu etapu fotograficznego następuje skomplikowana faza przetwarzania danych, tak, by można było zrekonstruować model w 3 wariantach 3D.

Powstaje:

  • wersja archiwalna, czyli model o najwyższej rozdzielczości, przeznaczony do celów badawczych i konserwatorskich,
  • wersja prezentacyjna, czyli model do prezentacji w przeglądarce internetowej,
  • wersja do druku 3D – model przygotowany technicznie do realizacji reprodukcji metodą druku trójwymiarowego.

Modele zostaną udostępnione bezpłatnie na platformach Sketchfab i Europeana, a także na stronie internetowej Fundacji Collect oraz Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Zasoby będą dostępne w formatach interaktywnych, umożliwiających ich oglądanie, obracanie, powiększanie, a także pobieranie.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama