Opera króluje na festiwalu
Tegoroczna edycja będzie może skromniejsza niż dwie poprzednie, ale dyrektor artystyczny, włoski Maestro Giovanni Antonini zrealizował swoje marzenie – zaprezentowane zostaną bowiem opery i to aż dwie. Pierwszą – „Powrót Odyseusza” Claudia Monteverdiego (w 450. rocznicę urodzin mistrza z Cremony) podczas inauguracji poprowadzi znakomity John Eliot Gardiner ze swoją orkiestrą (English Baroque Soloists) i chórem (Monteverdi Choir).
John Eliot Gardiner ponownie odwiedzi Wrocław, przed NFM jest poświęcona mu pamiątkowa tablica
Drugą – „Łaskawosć Tytusa” Wolfganga Amadeusza Mozarta obejrzymy w Operze Wrocławskiej pod dyrekcją Teodora Currentzisa z udziałem solostów, orkiestry i chóru MusicAeterna. Nieprzypadkowo motto tegorocznej 52. edycji brzmi „Recitar cantando” (Tekst śpiewany) i nawiązuje do początku XVII wieku, kiedy rodziła się opera, a działała m.in. Camerata Florencka, czy wspomniany Claudio Monteverdi, uważany za ojca opery.

Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans 2017
Koncert / Klasyczna Wrocław - różne lokalizacje wg programu dnia
Moniuszko wart poznania
Sporym zaskoczeniem dla bywalców będzie przygotowywana przez Andrzeja Kosendiaka inscenizacja (w dużej sali NFM) „Widm” Stanisława Moniuszki, kantaty na głosy solo, chór mieszany i orkiestrę, które zainspirowane zostały mickiewiczowskimi „Dziadami”. Odkryte ponownie dwie dekady temu dziś znowu mogą przekonać nas do Moniuszki, zwłaszcza że w jego czasach utwór był wielkim sukcesem artystycznym i frekwencyjnym. We Wrocławiu reżyseruje go Paweł Passini, a w każdej z ról zarówno śpiewak, jak i aktor (12 września).
Muzyka sakralna i pełna emocji
Dzieła operowe to zaledwie przedsmak tego, co czeka melomanów 7-17 września. Ottavio Dantone i jego Accademia Bizantina przedstawią wybitny bachowski monument, czyli Kunst der Fuge (8 września) w niewielkim zresztą składzie instrumentalnym. Słynne wielogłosowe arcydzieło Monteverdiego Vespro della Beata Vergine (Nieszpory najświętszej Maryi Panny) wykona formacja La Fenice pod kierunkiem Jeana Tubery'ego (9 września). Szef artystyczny festiwalu, Giovanni Antonini i jego grupa Il Giardino Armonico przedstawią z kolei ciekawy program „La morte della ragione” (Śmierć rozumu), w którym zaprezentuje utwory mistrzów, jak m.in. Gesualdo da Venosa, Tarquinio Merula, którzy nie obawiali się w swoich poszukiwaniach muzycznych przekroczyć wielu granic i pisać pragnąc wyrazić także skrajne emocje, pragnąc by muzyka przestała być jedynie sztuką niemal matematycznych wyliczeń (10 września). Z kolei francuska grupa Le Concert Spirituel, która dekadę temu występowała we Wrocławiu z francuskim programem (m.in. dziełami Charpentiera) tym razem powraca z dziełami sakralnymi włoskiej polifonii reprezentowanej przez utwory Palestriny, Frescobaldiego i Monteverdiego (15 września).
Muzyka współczesna
Brawa dla organizatorów za zaproszenie na festiwal dyrygentki Marzeny Diakun, obecnej laureatki Paszportu Polityki i niedawnej asystentki w Paryskiej Orkiestrze Radiowej. Poprowadzi koncert z dziełami znakomitego francuskiego mistrza Oliviera Messiaena (Et expecto resurrectionem mortuorum) i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (Uru Anna) profesor wrocławskiej Akademii Muzycznej i studentki Messiaena (11 września). Wątek messiaenowski powróci także podczas wykonania Kwartetu na koniec świata (9 września).
Koncerty na Dolnym Śląsku
O koncertach na Dolnym Śląsku przeczytacie w Wratislavia Cantans 2017. Darmowe koncerty na Dolnym Śląsku.
Bilety
Zobaczcie, na jakie koncerty zostały jeszcze bilety. Ceny wahają się od 50-200 zł.
Zmiany w komunikacji z powodu koncertów
Zobaczcie, jak pojadą tramwaje 15 i 16 września.