wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Nowe mosty Chrobrego otwarte już od niedzieli

To będzie wielka zmiana! W nocy z soboty na niedzielę (28/29 października) nie tylko przestawiamy zegarki na czas zimowy, ale też przejdziemy i przejedziemy nowymi mostami Chrobrego. Przeprawy nad kanałem przeciwpowodziowym i żeglugowym na Odrze mają nowe jezdnie, drogi dla rowerów, chodniki, są ładnie oświetlone. – To bardzo ważna inwestycja infrastrukturalna, która pozwoli zapewnić wygodniejszy ruch w kierunku Swojczyc, Strachocina czy Wojnowa oraz z tych osiedli w kierunku centrum czy Sępolna – podkreśla prezydent Jacek Sutryk.

Reklama

Mosty Chrobrego wśród 18 inwestycji miejskich

Mosty Pomorskie, most Dmowskiego, mosty Mieszczańskie, wiadukty nad TAT, kładka pieszo-rowerowa nad Ślęzą – to nowe obiekty mostowe otwarte w tym roku, będące integralna częścią 18 inwestycji oddawanych do użytku w 2023 r. Do tego grona właśnie dołączają nowe mosty Chrobrego.

Wrocław to miasto mostów. ZDiUM ma ich pod opieką 111 i do tego 38 kładek, czyli najwięcej w Polsce. Tylko w tym roku remonty częściowe przeszły most Piaskowy, mosty Marszowickie czy kładka św. Antoniego koło Pałacu Ślubów.
prezydent Wrocławia Jacek Sutryk

Nowe mosty Chrobrego powstały w ciągu drogi wojewódzkiej 455 prowadzącej do Wrocławia z Jelcza-Laskowic. 

<p>Organizacja ruchu w obrębie most&oacute;w Chrobrego</p> fot. UMW
Organizacja ruchu w obrębie mostów Chrobrego

Budując mosty łącznie przebudowane zostało ponad 800 metrów układu drogowego, w tym w sumie 4 skrzyżowania – ul. Mickiewicza z ul. Monte Cassino, a ulicy Swojczyckiej z Monopolową, Marco Polo i Mydlaną.

Budowa nowych mostów Chrobrego kosztowała ponad 83 miliony złotych i była finansowana z budżetu miasta.

Koszty budowy nowych mostów Chrobrego
Koszty budowy nowych mostów Chrobrego

Nowe mosty Chrobrego – 186 metrów długości, 27 metrów szerokości

W sumie nowe mosty Chrobrego mają 186 metrów długości i ponad 27 metrów szerokości. Do ich budowy wykorzystano ponad 900 ton stali i niemal 20 tysięcy ton betonu. 

Dłuższy jest most nad kanałem przeciwpowodziowym – jego konstrukcja jest zbudowana z 650 ton stali i ponad 13 tys. ton betonu. Zbudowany jest na płycie żelbetowej zespolonej z rusztem stalowym. Nośność każdego z dwóch przęseł o większej rozpiętości wzmacniają elementy charakterystyczne nowych mostów - łuki stalowe.

Długość i szerokość nowych mostów Chrobrego Redakcja www.wroclaw.pl
Długość i szerokość nowych mostów Chrobrego

Krótszy jest most nad kanałem żeglugowym – tu do budowy wykorzystano 265 ton stali i ponad 6,5 tys. ton betonu. Ustrój nośny stanowią tu dwa równoległe, stalowe dźwigary łukowe. Funkcję ściągu pełni pomost skonstruowany z płyty żelbetowej zespolonej z rusztem stalowym podwieszony do dźwigarów łukowych.

Większa nośność mostów – lepsza dla większych autobusów

Nośność mostów to 40 ton. Dotychczasowe stare mosty Chrobrego miały nośność ograniczoną do 15 ton.

Zwiększenie nośności przepraw pozwoli MPK na wykorzystanie większych autobusów do obsługi komunikacyjnej Swojczyc czy Wojnowa.

Nośność mostów Chrobrego
Nośność mostów Chrobrego

Dziś osiedla te obsługiwane są pojazdami solo. Od poniedziałku 30 listopada Biuro Zrównoważonej Mobilności zacznie badać napełnienia a MPK z Wydziałem Transportu analizę możliwości skierowania do obsługi autobusów przegubowych.

W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kończył infrastrukturę: drogową, rowerową, chodnikową, pielęgnował zieleń oraz realizował prace porządkowe - zarówno od strony Swojczyc, jak i Sępolna. Całość zadania ma zakończyć się jeszcze jesienią.

<p>Nowe mosty Chrobrego będą przejezdne już z nocy z soboty 28 na niedzielę 29 października</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Nowe mosty Chrobrego będą przejezdne już z nocy z soboty 28 na niedzielę 29 października

Stare mosty Chrobrego – w złym stanie technicznym

Trwają rozmowy z wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczące starych mostów. Po otwarciu nowych zostaną zamknięte, ponieważ ich stan techniczny jest bardzo zły, a nie mają znaczenia komunikacyjnego.

W starych mostach przedwojenne są jedynie podpory, reszta została odbudowana, w bardzo złej technologii, już po wojnie.

Nowe mosty to szereg korzyści – wygodne chodniki w obie strony, wygodne drogi rowerowe, wydzielony buspas z torowiskiem.

Trwa projektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce

Właśnie otrzymaliśmy decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. To bardzo ważny dokument, który pozwoli nam na wykonanie kolejnych kroków w procesie zakończenia projektowania tego zadania. Obecnie procedury odbywają się między innymi w ministerstwie infrastruktury. Tak więc działamy na wielu frontach w tym temacie.
prezydent Wrocławia Jacek Sutryk

Na mostach oraz międzywalu jest już ułożone torowisko tramwajowe, po którym już niedługo pojedzie tramwaj z Sępolna na Swojczyce. Projekt „tramwaj na Swojczyce” to dwie pętle – przebudowana na Sępolnie i nowa na Swojczycach. Długość projektowanej trasy tramwajowej to blisko 1,8 km.

Przy pętli na Swojczycach planowana jest budowa park and ride na 166 aut. Wyznaczone na nim będą miejsca dla osób z niepełnosprawnością, a także dla aut elektrycznych.

Wzorem Nowego Dworu i TAT w planach jest zazielenienie pętli drzewami i utworzenie mini parku. W znacznej większości zarówno tramwaj, jak i autobus będą jechać wydzieloną trasą.

Galeria zdjęć

Przebudowany zostanie długi odcinek ulicy Swojczyckiej, w tym np. skrzyżowania z ul. Kolumba i Magellana. Powstaną obustronne drogi dla rowerów, chodniki, przejścia dla pieszych, nowa infrastruktura podziemna.

W nowej inwestycji liczba planowanych przystanków autobusowych to 12 sztuk, tramwajowych 11 szt., w tym 11 przystanków z wiatami z zielonym dachem. To nowe, ekologiczne rozwiązanie, które będzie testowane we Wrocławiu.

<p>Przedłużenie trasy tramwajowej z pętli Sępolno</p> fot. mat. pras.
Przedłużenie trasy tramwajowej z pętli Sępolno

Na przystankach, jeśli będzie to możliwe, planowane jest także posadzenie roślin. Co warto podkreślić, w wąskich pasach zieleni zastosowano specjalne systemy wykorzystujące moduły antykompresyjne zwiększające dostępność przestrzeni dla korzeni drzew i poprawią warunki wegetacyjne.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl