- Epidemia w tej skali, która właśnie się wydarzyła, jest zjawiskiem wyjątkowym w życiu społecznym. Epidemia dotyczy milionów ludzi na całym globie, wielu ludzi wskutek tej epidemii poniesie duże straty. Życie wielu ludzi może się zmienić nieodwracalnie. Poznanie społecznego kontekstu funkcjonowania ludzi w sytuacji zagrożenia może przyczynić się do tego, że w przyszłości lepiej będziemy sobie radzili w trudnych sytuacjach – piszą naukowcy z Instytutu Socjologii na Uniwersytecie Wrocławskim.
Wszystko jest ważne
Pisać można o sprawach związanych i niezwiązanych z epidemią koronawirusa. O życiu codziennym, zwyczajnych sprawach, „radzeniu sobie” w trudnej sytuacji, doświadczeniach swoich czy swojej rodziny. Celem projektu jest udokumentowanie naszych doświadczeń w miarę rozwoju epidemii i jej różnych faz: początku, wzrostu, szczytu oraz wygaszania. Dziennik można pisać w formie papierowej lub elektronicznej (preferowana jest forma elektroniczna).
Naukowcy proszą o przekazywanie pamiętników do Instytutu Socjologii – mailowo, lub pocztą tradycyjną: Barbara Pabjan, Instytut Socjologii Uniwersytet Wrocławski, ul. Koszarowa 3 bud. 20, 51-149 Wrocław (mail: barbara.pabjan@uwr.edu.pl)
Badania są anonimowe
Pracownicy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego nie zbierają żadnych danych osobowych pozwalających zidentyfikować tożsamość osób biorących udział w badaniu. Zebrane dane są traktowane poufnie i będą wykorzystane wyłącznie do niekomercyjnych badań naukowych.
Naukowcy proszą jedynie o nakreślenie społecznej charakterystyki autora wspomnień: płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce pracy bądź nauki, sytuacja rodzinna.
Przykładowe wątki
Badacze przygotowali listę przykładowych wątków pamiętnika, które można (ale nie trzeba) wykorzystać.
- Epidemia a życie codzienne i sprawy codzienne (zakupy praca itp.).
- Co nowego się zdarzyło w naszym domu? U sąsiadów, znajomych i w rodzinie.
- Moje kontakty z innymi ludźmi poza domem: jak częste? o czym rozmawiamy?
- Zdarzenia niecodzienne i wyjątkowe.
- Praca i szkoła w czasach epidemii.
- Życie rodzinne i sprawy rodzinne; czas wolny.
- Problemy materialne, ekonomiczne.
- Postrzeganie czasu i organizacja czasu.
- Stan emocjonalny mój i moich współdomowników: czego się obawiamy? Jakie negatywne doświadczenia wywołuje epidemia? Co nam doskwiera? Co nam się nie podoba? Czego nie akceptujemy? Czy są jakieś pozytywne strony epidemii?
- Epidemia w Polsce: co nowego w mediach?
- Władza w czasach epidemii: czy obserwujecie działania rządu, różnych instytucji walczących z epidemią? Władzy lokalnej? Czy członków parlamentu - opozycji?
- Epidemia na świecie: co nowego w mediach? Co dzieje się w innych krajach? Czy coś co dzieje się na świecie budzi w nas obawy? Nadzieje?
- Epidemia z perspektywy mojej miejscowości: co się dzieje w mojej miejscowości?
- Lokalna władza (prezydent miasta) i lokalne instytucje (np. kultury, urzędy itp.): jak oceniacie Państwo decyzje, które podejmują, to jak działają, w czym ułatwiają, bądź utrudniają funkcjonowanie w czasie epidemii.
- Doświadczenie zmiany: jak przeżyliście / przeżywacie Państwo konsekwencje wprowadzenia stanu zagrożenia epidemiologicznego: zamknięcie szkół, urzędów instytucji kultury, ograniczenia dostępu do centrów rozrywkowo-handlowych.
- Jak Państwo funkcjonujecie gdy epidemia zmienia dotychczasowy tryb życia?