Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Gdy oglądałem wystawę „Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł, napotkana seniorka z Borów Tucholskich powiedziała, że jest zdumiona i zachwycona. Dużo młodsza od niej wrocławianka opowiadała o wartości życia zaklętej w rzeźbach i tkaninach. „Z czego jesteśmy utkani? Kim jesteśmy?” Takie pytania stawiała sobie, przechadzając się po białych, przestronnych salach muzealnych, w których prace Magdaleny Abakanowicz oddychały pełną piersią i prezentowały się potężniej (nie tylko rozmiarem), niż są w rzeczywistości.
Wystawę we Wrocławiu obejrzało ponad 27 000 osób
Krytycy i kuratorzy nie szczędzili komplementów. Pisali o wystawie dopracowanej i totalnej, o jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych ostatnich miesięcy, jeśli nie lat. Z satysfakcją oceniał ją dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które po raz pierwszy w historii w jednym miejscu pokazało prawie wszystkie (około 50) dzieła Abakanowicz ze swoich zbiorów. A kolekcja ta jest największa i najbardziej reprezentatywna w Polsce. Powstawała przez blisko czterdzieści lat w wyniku współpracy artystki z Mariuszem Hermansdoferem, kustoszem zbiorów, a później dyrektorem muzeum.
Do Wrocławia na Abakanowicz przyjechali goście z różnych miast Polski i z dalszych zakątków. Turyści, miłośnicy i koneserzy sztuki, z kuratorami z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych na czele. Już mniej więcej w połowie trwania wydarzenia było wiadomo, że „Abakanowicz. Totalna” odniesie sukces frekwencyjny. Ostatecznie wystawę, prezentowaną od 18 grudnia do 28 sierpnia, obejrzało ponad 27 000 osób. Kolejnych kilka tysięcy wzięło udział w zajęciach towarzyszących (wykłady, oprowadzania, zajęcia plastyczne). Dodatkowo dział edukacji muzeum przeprowadził 771 lekcji.
Pragniemy wyrazić nasze uznanie za retrospektywną wystawę, którą zorganizowaliście Państwo w przestrzeniach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jest to wystawa znakomita, dopracowana w każdym szczególe. Na pewno jedna z najlepszych wystaw Magdaleny Abakanowicz ostatnich lat.fragment listu podpisanego przez Magdalenę Grabowską i Tomasza Piątkowskiego z zarządu fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego
Na szczęście Abakanowicz jest we Wrocławiu na stałe
Pawilonu Czterech Kopuł pilnują Rycerze Króla Artura, a nad bulwarem Xawerego Dunikowskiego unoszą się Ptaki, które przed kilkoma laty odleciały tam z ulicy Świdnickiej. Poza tym w tym roku dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu będą prezentowane wystawach na Zamku Królewskim w Warszawie (z cyklu „War games” i „Plecy”) i w Tate Modern w Londynie (cztery abakany).
Magdalena Abakanowicz jest uważana za najbardziej znaną na świecie polską artystkę nowoczesną. Nie bez kozery. Otrzymała polskie, francuskie i włoskie odznaczenia państwowe oraz tytuły honoris causa uczelni artystycznych w Londynie, Bostonie, Nowym Jorku czy Chicago. Prezentowała swoje prace na ponad 70 wystawach indywidualnych i zbiorowych w zagranicznych muzeach i galeriach. Zresztą obiekty jej autorstwa nie tylko w Polsce wymknęły się z muzealnych i galeryjnych przestrzeni. Są zainstalowane w plenerze na trzech kontynentach: w Europie, Azji i w Ameryce Północnej. Można się na nie natknąć, przechadzając się po Jerozolimie, Seulu, Filadelfii, Phoenix, Duisburgu, Paryżu…
Są tak charakterystyczne, że pod dachami muzeów i pod gołym niebem poznać je można bez pudła, o każdej porze dnia i nocy. Raz widziane, na zawsze zapamiętane. Podobnie jak zakończona w niedzielę wystawa „Abakanowicz. Totalna”.
Magdalena Abakanowicz (1930 – 2017) jest znana na całym świecie
Urodzona 20 czerwca 1930 w Falentach, zmarła 20 kwietnia 2017 w Warszawie.
Rzeźbiarka, autorka tkanin przestrzennych i instalacji. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
W latach 60. tworzyła nowatorskie, trójwymiarowe formy (abakany) opracowaną przez siebie techniką tkania. Przejawami jej twórczości z lat późniejszych są figury z tkaniny jutowej i żywicy. Rzeźbiarka pracowała w kamieniu, metalu i drewnie. Część jej prac zainstalowano pod gołym niebem, w miastach takich jak Wrocław, Seul, Dallas i Chicago. W Polsce jej największą realizacją jest grupa 112 postaci „Nierozpoznani” w Poznaniu.
W miejscach publicznych na trzech kontynentach
Azja
- Negev, Muzeum Izraela w Jerozolimie, Izrael, 1987
 - Przestrzeń smoka, Seul Olympic Park, Korea Południowa, 1988
 - Mądra głowa V i stojąca figura, Nagoya City Art Museum, Japonia, 1992
 - Przestrzeń umilkłych istnień, Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Japonia, 1992 – 1993
 
Ameryka Północna
- Szarkofagi w szklanych domach, Storm King Art Center, Mountainville, Stany Zjednoczone, 1983 – 1989
 - Mądre głowy I-IV, John Kluge Collection, Charlottesville, Stany Zjednoczone, 1989/1992
 - Tłum z brązu, Nasher Sculpture Center Dallas, Stany Zjednoczone, 1990 – 1991
 - Dziewczęta, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone, 1992
 - Mądre Głowy, VI-VII, Walker Art. Center, Minneapolis, Stany Stednoczone, 1992
 - Dwie figury na belce, Overland Park, Kansas, Stany Zjednoczone, 1992
 - Rękodrzewa, Runnymede Sculpture Farm, Woodside, Kalifornia, Stany Zjednoczone, 1992 – 1993
 - Manus, Western Waschington University, Sculpture Garden, Bellingham, Stany Zjednoczone, 1994
 - 30 stojących figur z brązu, Nelson-Atkins Museum, Kansas City, Stany Zjednoczone, 1994/1999
 - Figura na belce z kołami, Toledo Art Museum, Tolego, Ohio, Stany Zjednoczone, 2000
 - Ptaki Wiadomości Dobrego i Złego, Woman’s Club of Wisconsin, Millwaukee, Stany Zjednoczone, 2001
 - Przestrzeń kamienia, Ground for Sculpture, Hamilton, Stany Zjednoczone, 2002
 - Akwarium na wolnym powietrzu, Filadelfia, Stany Zjednoczone, 2003
 - Duże figury, Princeton University, Princeton, Stany Zjednoczone, 2004
 - Biegnący, Sculpture Garden, Phoenix Art Museum, Phoenix, Stany Zjednoczone, 2005
 - Idący, Vancouver, Kanada, 2006
 - Agora, Grant Park, Chicago, Stany Zjednoczone, 2005 – 2006
 
Europa
- Forma stojąca, Elbląg, Polska, 1965
 - Katarsis, Fattoria di Celle, Pistoia, Włochy, 1985
 - Przestrzeń dziewięciu figur, Immanuel-Kant-Park, Duisburg, Niemcy, 1990
 - Przestrzeń nieznanego rozwoju, Europos Parkas, Litwa, 1998
 - Ryba, Oriente Train Station, Lizbona, Portugalia, 1998
 - Figura Rompa, Biarritz, Francja, 2000
 - Figura Ultima, Museum Wurth, Kunzelsau, Niemcy, 2000
 - Manus ultimus, Jardin des Tuileres, Paryż, Francja, 2000
 - Nierozpoznani, Park Cytadela, Poznań, Polska, 2001/2002
 - Figura Ultima, Skulpturenpark Schloss Gottorf, Szlezwik, Niemcy, 2004
 - Figury kroczące, Gerish Skulpturenpark, Neumunster, Niemcy, 2004
 - Bracia, Danubiana Meulensteen Art Museum, Bratysława, Słowacja, 2005
 - Figury z serii Agora, Śrem, Polska, 2005
 - Rycerze Króla Artura, Pawilon Czterech Kopuł, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Polska, 2007
 - Ptak Wielkostrzydły, Ptak Dwuskrzydłowy, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Polska, 2007 – 2008
 - Ptaki, bulwar Xawerego Dunikowskiego (wcześniej ul. Świdnicka), Wrocław, Polska, 2009/2015
 - Rycerze Króla Artura, Warszawa, Polska, 2010
 
Lista sporządzona na podstawie multimedialnych plansz będących wstępem do wystawy w Pawilonie Czterech Kopuł.