wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Na początku lat 50. Wrocław stał się centralną cegielnią Polski Ludowej

Na początku lat 50. Wrocław stał się centralną cegielnią Polski Ludowej. Rocznie wywożono stąd nawet 165 milionów cegieł. Wyładowane po brzegi pociągi odjeżdżały codziennie, z ośmiu bocznic kolejowych. Oficjalnie – cegły pozyskiwano na odbudowę Warszawy. Sęk w tym, że do odbudowywanej ze zniszczeń stolicy miało dotrzeć raptem około 200 wagonów gotyckiej cegły z Wrocławia. Co stało się z pozostałymi?

Reklama

Do połowy 1954 roku budowali Nową Hutę prawie wyłącznie z rozbiórkowej cegły wrocławskiej

Podpowiedź znajdziemy we wspomnieniach Tadeusza Binka z Dyrekcji Budowy Miasta Nowa Huta.

– Do połowy 1954 r. mury i ściany nośne na budowach Nowej Huty wykonywane były prawie wyłącznie z rozbiórkowej cegły wrocławskiej, od 1953 r. mieliśmy cegłę także z nowo wybudowanej dużej cegielni w pobliskich Zesławicach – pisze Tadeusz Binek.

Potwierdzenie jego słów znajdujemy w radiowym reportażu poświęconym Leopoldowi Mondszajnowi z miejskiego przedsiębiorstwa rozbiórkowego. (W 1956 roku Mondszajn został aresztowany i skazany na 15 lat więzienia za przestępstwa przeciw mieniu, tzw. aferę ceglaną.) Jego syn wspomina, że ojciec niechętnie odpowiadał na pytania. – Powiedział, że wybudował w Polsce miasto, a dostał za to 15 lat więzienia. Czuł się bardzo źle potraktowany.

Tym miastem mogła być tylko Nowa Huta.

Budowa Nowej Huty, rok 1950

Propaganda: „pomagamy w budowie stolicy”

W tym samym czasie państwowa propaganda przekonywała wrocławian, że odbudowują Warszawę. Jak podaje Gregor Thum, pod koniec sierpnia 1953 roku Gazeta Robotnicza zorganizowała nawet konkurs z nagrodami. „Każdy wrocławianin daje 50 cegieł dla Warszawy – Pomagamy w budowie stolicy.” Tym którzy dostarczą ich najwięcej, obiecywano wycieczkę do Warszawy.

Cegły z Wrocławia i okolic istotnie w jakiejś części miały trafiać do odbudowywanej stolicy (a także do Łodzi i Katowic). Kłamstwo polegało na tym, że zatajono przed opinią publiczną główny powód  rozbiórek.

Wmawiano mieszkańcom, że pomagają zniszczonej przez wojnę Warszawie. Było to doskonałe uzasadnienie dla każdej konfiskaty mienia i każdej poniesionej straty. Tyle, że nieprawdziwe.

Budowę Nowej Huty rozpoczęto w czerwcu 1949

Oznacza to, że przez 5 lat (do połowy 1954 roku) budowana była z wrocławskiej cegły rozbiórkowej. W 1951 roku Nowa Huta została włączona w obręb Krakowa, stając jego dzielnicą. Jej układ urbanistyczny wpisany został - już współcześnie - do rejestru zabytków.

Odpowiedzialne za rozbiórki we Wrocławiu są władze PRL

Decyzje zapadały na szczeblu centralnym. Skany stosownych uchwał rządowych dostępne są dziś w internecie. Jedną z nich jest Uchwała Prezydium Rządu z dnia 3 stycznia 1951, którą znajdziecie tutaj. Zobowiązywała ona do pozyskania w 1951 roku łącznie 500 milionów cegieł z rozbiórek. W tym 220 milionów z województwa wrocławskiego.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl