wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Przedsiębiorca
  4. Zakładanie firmy
  5. Rejestracja firmy jednoosobowej

Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostsza i najpopularniejsza forma prowadzenia biznesu. Sprawdź jak – krok po kroku – zarejestrować firmę i dopełnić formalności niezbędnych do założenia działalności.

Reklama

KROK 1: START

Przed przystąpieniem do rejestracji przygotuj swoje dane, nazwę firmy, adres działalności, datę jej rozpoczęcia, sposób i miejsce opodatkowania oraz kod klasyfikacji PKD (wg Polskiej Klasyfikacji Działalności), który odpowiada rodzajowi tej działalności.

KROK 2: REJESTRACJA

Działalność gospodarczą możesz szybko i bezpiecznie zarejestrować przez Internet. Wejdź na stronę prod.ceidg.gov.pl i – zgodnie ze znajdującą się tam instrukcją – wypełnij formularz wpisu do CEIDG (Centralna Ewidencja i  Informacja o  Działalności Gospodarczej). Formularz jest jednocześnie zgłoszeniem do GUS, ZUS/KRUS i  Urzędu Skarbowego. Wypełniony formularz podpisz za pomocą profilu zaufanego ePUAP.

Jeśli wolisz skorzystać z tradycyjnej formy, działalność gospodarczą możesz zarejestrować także osobiście w Urzędzie Miejskim. Pobierz z internetu formularz  CEIDG-1, następnie wydrukuj go, wypełnij i przynieś do Centrum Obsługi Mieszkańca ( COM II) przy pl. Nowy Targ 1-8 (sala S1, stanowiska 1-4). Centrum czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-17:15.

Musisz mieć przy sobie ważny dowód osobisty lub ważny paszport. Na podstawie złożonego wniosku publikowany jest wpis na stronie: www.ceidg.gov.pl. Ten wpis jest jedynym dokumentem, który potwierdza prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. W interesie przedsiębiorcy jest dbanie, by zawierał aktualne dane. Wpis możesz wydrukować w każdej chwili.

UWAGA! Niektóre rodzaje działalności (np. sprzedaż alkoholu, prowadzenie kantoru czy biura detektywistycznego) wymagają uzyskania koncesji czy zezwoleń. Trzeba się o nie starać przed założeniem firmy. Część zezwoleń i licencji (m.in. na sprzedaż napojów alkoholowych, taksówki, spedycję rzeczy, wpis do ewidencji obiektów hotelarskich i  pól biwakowych) można uzyskać w Urzędzie Miejskim Wrocławia. 

KROK 3: URZĄD SKARBOWY I GUS

Twoje zgłoszenie trafia automatycznie do GUS, ZUS/KRUS i US, co oznacza, że nie musisz już osobiście zgłaszać swojej działalności w tych instytucjach. Numery NIP i  REGON są nadawane i  weryfikowane automatycznie w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku (jeżeli posiadasz już NIP i REGON, należy podać je we wniosku – numery się nie zmienią).

Dodatkowa wizyta w Urzędzie Skarbowym jest konieczna w przypadku:

  • rejestracji kasy fiskalnej;
  • rejestracji VAT (formularz VAT-R);
  • złożenia deklaracji PIT-16 (przy wyborze karty podatkowej). Możesz to zrobić przez internet, jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu oraz profilem zaufanym ePUAP.

WAŻNE ADRESY:

  • I Urząd Skarbowy we Wrocławiu, ul. ks. Czesława Klimasa 34, tel. 71 795 05 00
  • Urząd Skarbowy Wrocław Śródmieście, ul. Piłsudskiego 27-29, tel. 71 371 41 70
  • Urząd Skarbowy Wrocław Stare Miasto, ul. Inowrocławska 4, tel. 71 786 67 00
  • Urząd Skarbowy Wrocław Psie Pole, ul. Trzebnicka 33, tel. 71 326 52 00
  • Urząd Skarbowy Wrocław Krzyki, ul. Sztabowa 100, tel. 71 798 52 01
  • Urząd Skarbowy Wrocław Fabryczna, ul. Ostrowskiego 5, tel. 71 797 73 00

Więcej informacji:

  • Izba Administracji Skarbowej we WrocławiuPowstańców Śląskich 24, 26,tel. 71 365 24 00e-mail: ias.wroclaw@mf.gov.plstrona internetowa
  • Krajowa Izba SkarbowaInformacje na temat podatków lub ceł:tel.: 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)tel.: 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00.

KROK 4: WIZYTA W ZUS

W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności zgłoś się do ZUS. Złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie zgłoszeniem płatnika (na podstawie danych z CEIDG ZUS sporządza za Ciebie dokumenty niezbędne do zewidencjonowania w ZUS konta płatnika składek). Przedsiębiorca musi jednak samodzielnie zgłosić się do ubezpieczeń na odpowiednim formularzu:

  • ZUS ZUA – jeśli działalność gospodarcza jest Twoim jedynym źródłem dochodów i podlegasz zarówno ubezpieczeniom społecznym, jak i ubezpieczeniu zdrowotnemu;
  • ZUS ZZA – jeśli podlegasz wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, bo np. masz umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin i nie chcesz podlegać dobrowolnym ubezpieczeniom społecznym.

WAŻNE ADRESY:

  • ZUS Oddział we Wrocławiu, ul. Pretficza 11,
  • ZUS Inspektorat I Miejski, ul. Reymonta 4/6,
  • ZUS Inspektorat II Miejski, ul. Litomska 36,

kontakt telefoniczny: 22 560 16 00

KROK 5: SANEPID, PIP, INNE FORMALNOŚCI

Warto wyrobić pieczątkę z  nazwą firmy (i  nazwiskiem przedsiębiorcy), danymi adresowymi i kontaktowymi, REGON oraz NIP. Kosztuje to ok. 50 zł i przydaje się w urzędach.

W banku zakłada się konto firmowe. Potrzebny jest dowód osobisty, wpis do ewidencji działalności (może być wydruk z systemu CEIDG), warto też mieć już pieczątkę. Numer konta wprowadź do CEIDG przez aktualizację danych swojej firmy.

UWAGA! W przypadku zatrudnienia pracowników, w ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej  poinformuj na piśmie Państwową Inspekcję Pracy (PIP) i Sanepid o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Rejestracja jest darmowa. Wzory druków znajdują się na stronach internetowych instytucji.

WAŻNE ADRESY:

  • Państwowa Inspekcja Pracy we WrocławiuZielonego Dębu 22tel. 71 371 04 30e-mail: kancelaria@wroclaw.pip.gov.plhttps://wroclaw.pip.gov.pl/pl
  • Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we WrocławiuMarii Skłodowskiej-Curie 73/77tel. 71 328 30 41 (do 49),http://www.wsse.wroc.pl

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama