wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. IV edycja programu MOZART (2015/2016)
  6. dr inż. Grzegorz Lesiuk - STRONGFLEX SP. Z O.O. : Nowa generacja poliuretanowych elementów układu zawieszenia autobusów miejskich

dr inż. Grzegorz Lesiuk - STRONGFLEX SP. Z O.O. : Nowa generacja poliuretanowych elementów układu zawieszenia autobusów miejskich

Data publikacji: Autor:

Edytuj w ACMS

Komponenty poliuretanowe stosowane w podzespołach zawieszeń pojazdów z powodzeniem zastępują klasyczne gumowe elementy. Nowoczesne materiały poliuretanowe stosowane są od wielu lat w maszynach i pojazdach specjalnego przeznaczenia, np. w górnictwie czy sportach samochodowych.

Reklama

dr inż. Grzegorz Lesiuk

Politechnika Wrocławska

STRONGFLEX SP. Z O.O.

projektowanie i produkcja poliuretanowych elementów zawieszeń samochodowych

O projekcie

W sektorze pojazdów ciężkich, tj. autobusach i samochodach ciężarowych, udział komponentów poliuretanowych (w stosunku do elementów gumowych) nie jest aż tak znaczny jak w przypadku pojazdów osobowych. Zasadniczym celem partnerstwa jest rozwój nowej linii produktów firmy Strongflex – poliuretanowych elementów zawieszeń pojazdów autobusowych i samochodów dostawczych oraz ciężarowych. Ze względu na gabaryty i przenoszone siły elementy zawieszeń autobusowych wymagają nowego opracowania procesu technologicznego i metodologii badawczej. Badania te są niezbędne dla potrzeb wyznaczenia trwałości komponentów, zapewnienia bezpieczeństwa i udzielenia gwarancji produktu. Przewiduje się rozwój i modyfikację istniejącej linii technologicznej. Wymaga to ze strony firmy przystosowania dotychczasowej infrastruktury produkcyjnej, a od strony naukowca wymagana jest wiedza techniczna oraz naukowa związana z metodyką badań elementów poliuretanowych oraz opracowanie metody wyznaczania trwałości produkowanych komponentów.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

Elastomery poliuretanowe stosowane w produktach firmy Strongflex to najnowocześniejsze systemy polimerów, które dzięki swoim właściwościom i parametrom technicznym wypierają stosowaną dotąd powszechnie gumę. Wysoka wytrzymałość elastomerów w szerokim zakresie temperatur wielokrotnie przewyższa jakość elementów zawieszeń tradycyjnych gumowych. Wykorzystanie wiedzy z zakresu  mechanizmów i przebiegu degradacji materiałów poliuretanowych pozwoli na naukowe rozwiązanie problemów przemysłowych związanych z precyzyjnym prognozowaniem trwałości produkowanych elementów. Z punktu widzenia naukowego, tj. dziedzin mechaniki pękania i zmęczenia materiałów niemetalicznych, wypracowane rozwiązania mogą przyczynić się do rozwoju tej dyscypliny. Dotyczy to w szczególności rozwoju metod diagnostycznych i badawczych nad mechanizmami niszczenia i oceny stanu wytężenia materiałów poliuretanowych pod wpływem obciążeń statycznych, cyklicznych oraz dynamicznych. Współpraca w ramach projektu Mozart jest doskonałą platformą między przemysłem a nauką z zachowaniem jej utylitarności.

Reklama