Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Kiedy standardowe metody terapeutyczne w leczeniu dzieci z niepełnosprawnościami lub z zaburzeniami zachowania nie wystarczają, specjaliści sięgają po bardziej kreatywne i holistyczne podejście, które nie tylko wspiera proces zdrowienia, ale także jest wielką przyjemnością.
Muzyka, która leczy
Muzykoterapia to nie tylko zabawa dźwiękami, ale także skuteczna forma terapii wspierająca rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Dzieci uczestniczące w tych zajęciach mają do dyspozycji różnorodne instrumenty – od dzwonków, przez bębny, po marakasy. Muzykoterapia doskonale uzupełnia tradycyjne terapie, takie jak logopedia, fizjoterapia czy psychoterapia.
Dzięki odpowiednio dobranym technikom, uczestnicy terapii stają się pełnowartościowymi twórcami własnej sztuki, a muzykoterapeuta wspiera ich poprzez akompaniament instrumentalny lub wokalny.Natalia Bury, doświadczona muzykoterapeutka i właścicielka Music Care
Ten rodzaj terapii znajduje również zastosowanie w rehabilitacji pacjentów po urazach i w leczeniu chorób neurologicznych, pomagając w regeneracji i poprawie funkcji motorycznych. Jest szczególnie skuteczna w pracy z dziećmi z autyzmem, ADHD, zaburzeniami sensorycznymi oraz niepełnosprawnościami.
Pomoc czworonogów w leczeniu
Do wsparcia leczenia wykorzystywane są nierzadko zwierzęta. Choćby konie w hipoterapii, ale też psy. Dogoterapia to forma leczenia z udziałem wyszkolonych psów. To metoda, która przynosi ogromne korzyści osobom z niepełnosprawnościami. Kontakt z czworonogiem pomaga w budowaniu pewności siebie, poprawia samopoczucie psychiczne i wspiera koncentrację.
– Wykorzystujemy wyjątkową więź łączącą człowieka i psa. Daje to niepełnosprawnym dzieciom wzrost samooceny i otwartości. Te zajęcia pomagają też w koncentracji uwagi – mówi Katarzyna Miziniak, psycholog pracująca w Fundacji "Terapeuta na 4 łapach".
Galeria zdjęć
Basen to idealne miejsce wspomagające rozwój fizyczny i powrót do zdrowia. Jednak zwykłe zajęcia w wodzie, można urozmaicić. Kalina Dudojć, fizjoterapeutka ze szkoły pływania Shark wykorzystuje w pracy z dziećmi motywy zwierząt.
Na ścianie brodzika naklejam różne zwierzęta, np. pieska, żółwia, słonia, i proszę dziecko, aby przyniosło mi konkretne zwierzę. Najpierw wspólnie nazywamy każde zwierzę, a następnie dziecko musi samodzielnie zidentyfikować i podać mi to, o które je poprosiłam. Tego rodzaju ćwiczenia pomagają w rozwijaniu umiejętności poznawczych i zdolności koncentracji u dzieci.Kalina Dudojć
Terapia z adrenaliną
Jak się okazuje, wspinaczka skałkowa może być nie tylko sportem, ale też skuteczną terapią. Emilia Jastrzębska, psycholożka z Wrocławia, stworzyła program, który łączy wspinaczkę z psychologią, pomagając dzieciom w walce z lękiem i problemami behawioralnymi. Terapia wspinaczkowa skupia się na redukcji napięć mięśniowych oraz rehabilitacji.
To podejście, inspirowane terapią przygodową, przełamuje stereotypy dotyczące tradycyjnej psychoterapii.Emilia Jastrzębska, psycholożka i terapeutka
I dodaje: – Podczas zajęć dzieci pokonują swoje słabości, co sprawia, że czują się bardziej sprawcze. Omawiamy ich emocje i sposoby radzenia sobie z trudnościami. Wspomniane dzieci, które żyją w kontrolującym i lękowym środowisku, często boją się wspinaczki. Pokonanie tych obaw uczy ich, jak radzić sobie z wyzwaniami w codziennym życiu oraz jak szukać rozwiązań, zamiast unikać problemów.